Publiciteit

 

PostTraumatische Groei willen wij bekender maken dan PTSS. Waarom? Omdat je er zo veel sterker van kunt worden! Omdat zoveel mensen daardoor gaan groeien in moeilijke tijden en daarmee van iets akeligs iets waardevols kunnen maken. Hoe meer mensen dat weten, hoe beter het gaat. Daarom vertellen we graag over ons werk. In media, in podcasts en in eigen publicaties. Dit is een selectie. 

 

Podcasts  

Macha wil een beweging in de jeugdhulp op gang brengen, waarin professionals met liefde en lef de beste hulp aan jongeren en gezinnen bieden. Zodat zij een mooiere toekomst hebben. In haar tiende podcast praten we over wat PTG is, hoe je hieraan kunt bijdragen, het verteren van emoties, anders kijken naar ellende, gebruik maken van je eigen krachten en nog veel meer mooie thema’s.

Juli 2020.

 

Te gast waren  de ervaringsdeskundige (Bataclan) Ferry Zandvliet / psychiater, auteur en politica Esther van Fenema / boekrecensent Jelle Westendorp / bestuurslid Lilian Dekkers / host Arvid Buit  en Greet Vonk. Een aflevering boordevol inzichten over het proces van emotie, kwetsbaarheid, het ontdekken van krachten ipv klachten, de grens tussen noodzaak voor behandeling en kansen voor ontwikkeling.elke vorm van ellende zit potentie tot groei. Waarschijnlijk klinkt  de term posttraumatische stress je bekend in de oren, maar Post Traumatische Groei nog niet. Terwijl het in feite de andere kant is van hetzelfde muntje. Alle ellendige gebeurtenissen die we meemaken in ons leven, kunnen ons maken of breken.    

Juni 2020.  

Bij elke vorm van ellende zit potentie tot groei. Waarschijnlijk klinkt  de term posttraumatische stress je bekend in de oren, maar Post Traumatische Groei nog niet. Terwijl het in feite de andere kant is van hetzelfde muntje. Alle ellendige gebeurtenissen die we meemaken in ons leven, kunnen ons maken of breken.     

Mei 2020.    

Marieke is eigenaar van VoorLIZ (Leiders in Zorg en Welzijn) en neemt luisteraars in haar podcasts mee in de wereld van ‘eigen regie en inzetbaarheid’. In deze podcast gaat Marieke met Greet in gesprek. Over haar onderzoek naar de relatie tussen burn-out en posttraumatische groei; Wat betekent posttraumatische groei eigenlijk? En hoe kun je dat bereiken?   

Juni 2019.  

Pers

Het leven deelt soms rake klappen uit. Dreunen die er voor kunnen zorgen dat je tijdelijk tegen de vlakte gaat.
Zoals Marijke, die jarenlang zo aan zichzelf voorbij ging dat ze uiteindelijk instortte. Of Yolanda, die na een traumatische bevalling afscheid moest nemen van haar kind. En Manar, die als klein meisje van zes moest vluchten uit Irak en de verschrikkelijkste dingen meemaakte. “Drie vrouwen met heel verschillende ervaringen en één overeenkomst: ze hebben hun ellende doorleefden zijn daardoor sterker dan ooit en een completere versie van zichzelf”,

Vriendin, oktober 2020. 

Ontslag kan extra hard aankomen in coronatijd, maar zo’n ingrijpende gebeurtenis kan ook leiden tot verrassende beslissingen en persoonlijke groei. ‘Door wat ik heb meegemaakt, ben ik flexibeler geworden.’

Het Financieel Dagblad, september 2020.  

Ellende, verdriet of tegenspoed. Je kiest er nooit voor en voor je gevoel komt het altijd op een slecht moment. Toch zijn de gevolgen ervan soms minder negatief dan je denkt. In plaats van in de put te raken, kan het je ook sterker maken door middel van ‘posttraumatische groei’. Wat is dit precies – en nog belangrijker: hoe realiseer je het?

EvaJinek.nl en RTLNieuws.nl, juli 2020.    

Een ernstige diagnose, zoals kanker, is een gebeurtenis die diep ingrijpt. Door dit trauma te aanvaarden en doorvoelen, is het mogelijk om er uiteindelijk sterker van te worden.    

Uitzicht – Natuurlijk tegen kanker, juni 2020.    

Op je werk niet meer voor vol worden aangezien en collega’s die je – hoe goed bedoeld ook – proberen te ontzien. Voor mensen die hersteld zijn van een burn-out is dit helaas vaak aan de orde van de dag. Maar nieuw onderzoek bevestigt dat je juist sterker uit een burn-out kunt komen.    

Intermediair, mei 2020.    

‘Pijn is pijn. Punt. Die moet je beslist niet onderschatten”   

Het is mogelijk door ellende in je leven te groeien, zeggen Anja Jongkind en Greet Vonk. ‘Ieder mens kan zelfvertrouwen ontwikkelen en een optimistische kijk op het leven.’  

Nederlands Dagblad, april 2020.    

‘Wat me niet doodt, maakt me sterker’, schreef Nietzsche ooit. Kun je dan ook sterker worden door een burn-out of trauma? Ja, zegt de wetenschap van posttraumatische groei, soms kan dat. “Er wordt te veel van uitgegaan dat je zwakker wordt van ellende” geven wij aan in dit genuanceerde artikel.     

Trouw, januari 2020.     

“Hoezo altijd op je grenzen blijven letten? Je kunt sterker uit je ellende komen.” Dat vertellen we in dit interview.  

RTL en RTLZ, 26 oktober 2019. 

Bewust en onbewust bestempelen we mensen die een burn-out hebben (gehad) als kwetsbaar. Het is een belemmerend en onterecht oordeel. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een burn-out wel degelijk samen kan gaan met persoonlijke groei.  

The Optimist Daily, september 2019  

Krijg inzicht hoe een ellendige situatie kan leiden tot een positieve groei.  

Interview waarin Prof. Dr. Judith Semeijn (Hoogleraar Duurzaam HRM en bijzonder hoogleraar Loopbaanmanagement) en Greet Vonk vertellen over hun onderzoek.  

Open Universiteit september 2019. 

 

Publicaties

Effects of post-traumatic growth and personal resources on burnout recovery. Het wetenschappelijke onderzoek van Greet Vonk, dat is gepubliceerd in The International Journal of Workplace Health Management, september 2019.
Het is ook beschikbaar in pdf.

Elk huisje heeft z’n kruisje. We maken bijna allemaal onze portie ellende mee. Ondanks dat lijken we het moeilijk te vinden te communiceren in tijden van ellende. Waarom is dat zo? Wat helpt? Wat helpt niet? Hoe kun je het beste communiceren met iemand die midden in de ellende zit? Hoe kun je echt iets betekenen voor iemand met ellende. Daarover gaat dit artikel dat wij schreven voor Pioniers Magazine nr 19, maart 2020

Er is vaak veel aandacht voor herstel of het verminderen van klachten, maar niet voor groei. En dat is niet slim. Juist tijdens moeilijke momenten is er meer kans voor groei en om sterker uit de strijd tevoorschijn te komen. Dus niks kwetsbaarheid of op grenzen blijven letten!  

Anja en Greet betogen dit in The Optimist, oktober 2019. 

Door PostTraumatische Groei kun je je ontwikkelen. Artikel van Anja en Greet in Loopbaanvisie, augustus 2019.  

Een serie artikelen waarin wij beschrijven hoe je als HR professional PostTraumatsiche Groei kunt inzetten.  

HRCommunity, zomer 2019

Over ons boek

Via managementboek.nl

Op 16 maart, de dag dat heel Nederland ‘stil’ viel door de strenge maatregelen, kwam het boek dat gaat over ‘sterker door ellende’ uit. Het boek PostTraumatische Groei – Sterker door ellende biedt hoop, troost, handvatten en uiteindelijk een positief perspectief bij allerlei vormen van ellende. Een preview.

PostTraumatische Groei gaat over ‘What doesn’t kill you, makes you stronger’
Ingrijpende gebeurtenissen kunnen je leven stevig beïnvloeden. Of het nu het krijgen van een ziekte is, het meemaken van een burn-out of een depressie, het zien gebeuren van een ongeluk, het meemaken van een echtscheiding of faillissement, het verliezen van een baan of andere ellende. Het is veelal heftig en ingrijpend, maar moeilijke tijden of ellende kunnen je levensloop uiteindelijk ook in positieve zin compleet transformeren. En daar gaat ons boek dus over. In de wetenschap heet dat fenomeen ‘PostTraumatische Groei’, oftewel ‘What doesn’t kill you, makes you stronger’.

Trauma is een subjectief begrip
Voor veel mensen is het woord ‘trauma’ een ‘groot woord’. Groot menselijk leed wordt door bijna iedereen als trauma ervaren, maar er zijn allerlei ervaringen en gebeurtenissen die als traumatisch ervaren kunnen worden. Het ervaren van trauma is een subjectief gegeven in het vakgebied van PostTraumatische Groei. De vraag is of datgene wat er gebeurt jouw leven stevig beïnvloedt. Dat is niet bij iedereen hetzelfde.

Ellende blijft ellende, maar PTG biedt uiteindelijk ook een positief perspectief
Ellende blijft ellende. Voor niemand is het meemaken van ellende fijn. Geen enkel mens uitgesloten. Ook niet als het uiteindelijk tot iets goeds leidt.

Echter, als mensen ellende hebben is er vaak veel aandacht voor het verminderen van klachten, maar niet voor groei. En dat is niet slim. Juist tijdens moeilijke momenten in iemands leven zijn de ontwikkelingsmogelijkheden namelijk bijzonder groot. Door PostTraumatische Groei (PTG) te realiseren. PTG realiseren is vaak vooral een worstelproces. Mensen willen zich na ellende meteen weer goed voelen en dat is helaas een illusie. Ons boek gaat over hoe je om kunt gaan met de ellende van jouzelf of die van een ander en wat ellende bijdraagt aan het uiteindelijk realiseren van PTG. Het hebben van het positieve, hoopvolle gedachtegoed van PTG als perspectief maakt het proces een beetje makkelijker, waardoor het sneller kan gaan.

Wat levert PTG op?
PTG levert vooral een versie van jezelf op waarmee je blijer bent. Dat komt doordat je tijdens het worstelproces uitgebreid en goed kennis maakt met jezelf en jouw mogelijkheden. Je kunt zo’n PTG-verandering herkennen als mensen erover praten alsof hun leven in ‘stukjes’ is gedeeld, zoals: ‘Sinds mijn ongeluk ben ik een ander mens, ik geniet veel meer van het leven’; ‘Na mijn herstel van kanker weet ik wat echt belangrijk is in het leven’; ‘Mijn wereld stortte in toen ik mijn baan verloor, maar achteraf is dat het beste wat me is overkomen’; ‘Door mijn burn-out sta ik veel blijer en bewuster in het leven en maak ik keuzes die écht bij mij passen’; ‘Door al die dramatische gebeurtenissen realiseer ik mij wat echt belangrijk is in ons leven’.

Het belang van kennis over PTG
Eén van de redenen om ons boek te schrijven is dat het hebben van kennis over PTG of überhaupt op de hoogte zijn van het bestaan ervan al van belang is voor het realiseren van PTG. Het fenomeen PTG is echter nog heel onbekend. Dat is bijzonder jammer want het kan veel mensen die stagneren door psychisch/emotioneel gerelateerde klachten echt uit het moeras trekken.

We hebben ons boek daarom geschreven voor mensen die zelf in de ellende zitten én voor mensen die in hun privé-of werkomgeving mensen met ellende ‘supporten’ of begeleiden.